In Good Company

(It’s hard to believe that it’s been seven years since I had the honor of visiting The Church of the Company of Jesus in Quito, Ecuador. When I arrived, I was given a pamphlet about the church which I had never read – until today. The fact that it’s in Spanish isn’t a problem given that my Spanish has finally gotten usable and for the most part I understand what it’s saying. For those of you who don’t speak Spanish, I’ve included the Google Translate version towards the end – with some minor corrections as there were some flaws.)

Iglesia de la Compañia de Jesús

Quito, Ecuador

La Iglesia de la Compañía de Jesús

Quito – Ecuador

La Iglesia de la Compañía de Jesús, cumbre del barroco latinoamericano, construido por vario jesuitas entre 1605 y 1765, fue inspirada en dos emblemáticos templos jesuitas romanos: Il Gesú y San Ignacio.
El templo tiene planta de cruz latina, nave central, norte y sur, transepto, crucero, presbiterio, antesacristía, sacristía y capilla. La nave central cubiera por una bóveda de 26 m de altura, realiza con ladrillo y piedra pómez y finalmente decorada con yesería, policromía y pan de oro en estilo mudéjar, es un importante aporte a la arquitectura colonial quiteña del Hermano jesuita italiano Marcos Guerra, quen colaboró también con la construcción de las cúpulas ubicadas in las naves laterales y en la cúpula mayor del crucero.
El templo de la Compañía fue levantado con las manos de innumerables artistas de la Escuela Quiteña, quenes perpetuaron su habilidad y entrega para tallar y dorar con fina lámina de oro de 23 kilates cada centímetro de la iglesia.
Durante 160 años se edificó y decoró la iglesia con magníficas obras de arte; muestra de ello son los 16 Javier Goríbar, artista quiteño del siglo XVIII. Al pincel de Hernando de la Cruz se le atribuyen los dos grandes lienzos originales del Infierno y del Juicio FInal, obras Alejandro Salas en el siglo XIX hoy se ubican en los extremos norte y sur de la iglesia. Se admiran en las enjustas sobre los arcos de medio punto de la nave central las escenas bíblias de Sansón y Dalila, y de José, hijo de Jacob, obras anónimas del siglo SVIII. En las naves laterales se destacan 6 imponentes retablos atribidos a la afamada escuela de arte quiteño del siglo XVIII: el de San José, El Calvario, y San Luis Gonzaga en la nave norte y La Virgen de Loreto, La Inmaculada y San Estanislao de Kostka en la nave sur. En los transeptos norte y sur sobresalen los retablos gemelos de San Francisco Javier y San Ignacio respectivamente, atribuidos también a Marcos Guerra, y en el presbiterio destaca el dorado del retablo mayer realizado por el tran imaginero colonial quiteño Bernardo de Legarda.
La fachada de la iglesia es una sobresaliente obra de estilo barroco, construida toda en piedra gris de origen volcánico. Tiene cada espacio cubierto con el más mínimo detalle finalmente labrado; así se admiran flores, ángeles, arcángeles, símbolos eclesiásticos y varias imágenes representativas entre las que se descubren: …
Dos hechos religiosos importantes están ligados a la Iglesia de la Compañía: uno de estos fue el fugaz paso de Mariana de Jesús, la primera santa ecuatoriana que se consagró en este templo y lo escogió para morar para siempre; Mariana murió en 1645 (siglo XVII) y es en el altar mayor donde ahora se veneran sus restos. El milagro de la imagen de la Virgen Dolorosa del Colegio, es también un hecho de fe profunda sucedido en el comedor del antiguo Colegio San Gabriel en el interior del edificio jesuita, el 20 de abril de 1906.
La torre de la iglesia, en época colonial reconocida como la más alta de la ciudad, sufrió dos embates telúricos: en 1859 el primero, luego de lo cual fe reconstruida, y en 1868 , año desde el que permanece tal como lo conecemos.
Durante los últimos diecinueve años, 1987-2005, la iglesia ha vivido un importante proceso de restauración integral, el mismo que ha sido reconocido por el profesionalismo con el que instituciones nacionales así como centenares de técnicos, arquitectos, restauradores, y obreros realizaron, con abnegado trabajo y mística personal para alcanzar la total restaución del templo.
La Residencia San Ignacio y la Fundación Iglesia de la Compañía encargadas de la conservación y mantenimiento del templo le invitan a admirar la iglesia y de esta forma apoyar en la promoción del compromiso que como ecuatorianos tenemos de preservar este legado cultural.


The Church of the Company of Jesus
Quito, Ecuador
The Church of the Company of Jesus, serves as a peak example of the Latin American baroque church, was built by several Jesuits between 1605 and 1765, and was inspired by two emblematic Roman Jesuit temples: Il Gesu and San Ignacio.
The temple has a Latin cross plant, central nave, north and south, transept, transept, presbytery, antechrist, sacristy and chapel. The central nave was covered by a vault of 26 m high, made with brick and pumice stone and finally decorated with plasterwork, polychrome and gold leaf in Mudejar style, is an important contribution to the colonial architecture of the Italian Jesuit Brother Marcos Guerra, Who also collaborated with the construction of the domes located in the lateral naves and in the greater dome of the transept.
The Temple of the Company was erected with the hands of countless artists of the Quito School, who perpetuated their ability and delivery to carve and gild with a fine 23-karat gold foil on every inch of the church.
For 160 years the church was built and decorated with magnificent works of art; 16 Javier Goríbar, an eighteenth-century artist from Quito. Hernando de la Cruz’s brush is attributed the two great original canvases of Hell and Final Judgment, the works of Alejandro Salas in the nineteenth century today are located at the north and south ends of the church. The bible scenes of Samson and Delilah, and Joseph, son of Jacob, as well as anonymous works of the SVIII century, are admired in the area over the arches of the central nave of the central nave. In the side aisles there are 6 imposing altarpieces attributed to the famous eighteenth-century Quito school of art: San José, El Calvario, and San Luis Gonzaga in the north nave and La Virgen de Loreto, La Inmaculada and San Estanislao de Kostka in the southern nave. In the northern and southern transepts, the twin altarpieces of San Francisco Javier and San Ignacio, respectively, also attributed to Marcos Guerra, and in the presbytery stands out the gold of the greater altarpiece made by the visionary colonial of Quito, Bernardo de Legarda.
The facade of the church is an outstanding work of Baroque style, all built in gray stone of volcanic origin. It has each space covered with the finest detail exquisitely worked; Flowers, angels, archangels, ecclesiastical symbols and several representative images among which are discovered: …
Two important religious events are linked to the Church of the Company: one of these was the fleeting passage of Mariana de Jesus, the first Ecuadorian saint to be consecrated in this temple and chose to live forever; Mariana died in 1645 (seventeenth century) and it is on the main altar where her remains are now venerated. The miracle of the image of the Sorrowful Virgin of the College is also a fact of deep faith happened in the dining room of the old San Gabriel College inside the Jesuit building, on April 20, 1906.
The tower of the church, in colonial times was recognized as the highest of the city, suffered two earthquakes: in 1859 the first, after which was rebuilt faithfully, and in  the year 1868, from which it remains as we now know it.
During the last nineteen years, 1987-2005, the church has undergone an important process of integral restoration, which has been recognized by the professionalism with which national institutions as well as hundreds of technicians, architects, restorers and selfless workers and church ministers to achieve the total restoration of the temple.
The San Ignacio Residence and the Church Foundation of the Company in charge of the conservation and maintenance of the temple invite you to admire the church and in this way support in the promotion of the commitment that we as Ecuadorians have to preserve this cultural legacy.

Advertisements

...Anyway, that's just how I feel about it ... What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s